art home     művészek     events - események     articles - irások    self Portraits       artLine Events RSS     napja

EGY ORSZÁG MEZTELEN

Aleksandar Zograf képei a Black-Black Galériában

Biztos vagyok benne, hogy sohasem hallottak sem a művészről, sem a galériáról. Pedig térben és időben nagyon közel vannak hozzánk: Pančevo / Pancsova egy bánsági kisváros Belgrád mellett, hat óra kocsiút, ha minden jól megy a határon; a pince pedig a pesti Bronxban van, a Ferencváros egyik lepattant utcájában, öt perc gyalog a kék metró Klinikák megállójától. És, persze, mindez most történik, ebben a pillanatban.

A Galéria névválasztása (black-black = fekete-fekete) és logója (fekete négyzet) tükrözi erős kapcsolódását Kazimir Malevics szuprematista alkotó, a modern művészetet és gondolkodást forradalmasító Fekete négyzet (1913) című festményéhez. Napjaink techno art-ja az orosz avantgárd, a de Stijl, a Bauhaus szellemiségét folytatja, ezért a Black-Black Galéria multimediális és multinacionális műhelyként működik, ahol kizárólag új, fekete-fehér, fekete-fekete és fehér-fehér munkákat lehet bemutatni.

A szerb grafikus álnevet visel - Aleksandar Zograf azt jelenti: Képíró Sándor - igazi nevét és személyét fedje titoktartás. Munkája és pszeudonimja azokra az ortodox szerzetesekre emlékeztet, akik végtelen türelemmel másolták az imádságos és zsoltáros könyveket, a szentek életét megörökítő hagiográfiákat, és hivatásuknak érezték, hogy szabad idejükben hitelesen lejegyezzék a történelem eseményeit.

Zograf ellenzéki újságíró, aki ®ivot pod sankcijama (Élet a szankciók alatt) címen, több képregény-sorozatban megrajzolta a délszláv háború háttérvidékét. Nem az ex-kommunista vezetők által irányított "néphadsereg" és neofasiszta szabadcsapatok vérengzései, az etnikai tisztogatásokat kísérő politikai hazudozások, vagy az emigránsok és menekülttáborok érdekelték, hanem a hivatalosan nem-háborúzó Szerbia lakosainak sanyarú élete. Az egykori Jugó területén elkövetett atrocitások jogos győzelmekké avanzsálódtak, a védekező és/vagy menekülő horvátok, bosnyákok és szkipetárok pedig "genocíd népfajzattá" degradálódtak az állami TV-adók napi műsoraiban. Zografot azok a polgártársai érdekelték, akik mindezt elhitték, vértelen arccal vagy véresszájúan támogatták. A megfélemlítettek, a megalkuvók, a meghülyültek sorsa, akik nem engedték gyermekeiknek többé, hogy Tom és Jerry, a macska és az egér történetét olvassák, mert a képregény kiadója horvát nemzetiségű; akik bevették, hogy az egyik bivalybasznádi faluban talált óriási kecskebéka nem más, mint az elveszett szerb mitologikus állat, a drekavac; akik tapsoltak, amikor az ideje volt, és éheztek, amikor az ideje lett...

Huszonöt nagyméretű tábla látható róluk, 1992-ből, a nemzetközi közösség első büntető rendelkezésének: a diplomáciai, kereskedelmi és kulturális kapcsolatok megszakításának évéből, amikor még félmillióan éltek, akik azóta meghaltak, tetőtől-talpig vérben. Fekete-fehérek ezek a képek: képtelen történetek "komikus kockái", talpig gyászban állsz, mire végignézed őket. Ideális hely ez a pincegaléria is a balkáni pokol bemutatására: a termeket mindkét világháborúban óvóhelynek használták a lakók, beivódott az öles falakba az időtlen rettegés. Közvetlenül a megnyitó előtt, a Medárd-napi esőzések átszakítottak egy rég befalazott átjárót, és a termet elöntötte a törmelék és a sár. Az Elektromos Művek pedig váratlanul kikapcsolta a Galéria áramát. Nyomasztó légkörű enteriőr jött így, szándéktalanul létre: romok, latyakban ázó képek és zongora, jeges huzat, sötétség, kilátástalanság. Gyertyával a kézben, téglaszigetről téglaszigetre lépegetve kellett végignézni a kiállítást. A kiállítást, amely addig tart nyitva, amíg a gyilkos Miloąević-rezsim el nem bukik.

Zograf avantgárd rajzoló, aki Messages from Serbia (Üzenetek Szerbiából) címen megírta az 1999-es NATO-bombázás privát történelmét. Nem futott szenzációs látványok: hidak, kaszárnyák, repülőterek romjai után: saját városa-kerülete-háztömbje-lakása-nappalija volt az "eredeti helyszín". A betört ablakszemek, és a mögöttük lángoló olajfinomító - a megtört tekintetek, és a mögöttük parázsló félelem. Naponta küldte ki az ismeretlenbe internetes naplójegyzeteit, tudósítva a világot az egyedüli valóságos igazságról: AZ ORSZÁG MEZTELEN! Már csak a bőre nyúzható le.

Stilét Tamás




artissimo

artLine

artGallery művészek alkotásainak galériája

artLine         sitemap        
artLine Galéria sun-eyes




artLine
- út a kifejezéshez -
Világra szóló, Világnak való

Stilét Tamás: egy ország meztelen.
artLine (CC) rubinstein 5711


Webdesign Katalógus 2013 artissimo gallery Retorika - HangÁr Hangművészeti - Beszédoktató Műhely Kaleidoszkop.hu a kultúra nézőpontja Művesz Világ Online Nyomtatószerviz




art coloured művészet színes

artList TOP100








this is the END... Stilét Tamás: egy ország meztelen. ...up