• Csíkszentmihályi Róbert
    Budapest, 1940. 01. 05. -

    Csíkszentmihályi Róbert - Ködös reggel

    Csíkszentmihályi Róbert - Ködös reggel

    “Csíkszentmihályi zsenialitása abban nyilvánul meg, hogy meri elengedni magát. A test (az állatformát magára öltő férfi- és női test) templomát teleültette harsánysággal: érzéki, vad (játékosan vad) indulatokkal és megejtően emberi, ám a kiszolgáltatottságot fölöttéb tükröző drámával.” (Szakolczay Lajos)

    Csíkszentmihályi Róbert szobrász, éremművész. 1965: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Pátzay Pál, Szabó Iván. 1971: III. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs; 1974: Munkácsy-díj; 1975: III. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé díja; 1983: IV. Országos Éremművészeti Biennálé, Sopron; 1983: érdemes művész; 1988: Budapest Főváros Művészeti díja; 1995: szobrász koszorú (Helyzetkép / Magyar Szobrászat, Műcsarnok).
    Tanulmányutak: 1972: Római Magyar Akadémia, Róma, 1978: India, 1980: Nemzetközi Alkotótelep (GR), 1982: Svédország, Római Magyar Akadémia, Róma. 1964 óta Szentendrén él.
    Pályája kezdetén a magyar szobrászat figurális tradícióihoz, elsősorban Borsos Miklós, Medgyessy Ferenc munkásságához kötődik. Korai művei (Bociölő, 1963; Pihenő, 1967; Nagy Balogh János emlékére, 1969; Szarvas, 1970; Nemzedékek, 1969; Ébredés, 1970) természeti anyagokból, főként mészkőből és fából készülnek. Témáiban ember és természet viszonyát elemzi, plasztikáit alapvetően a matéria és tematika kölcsönhatásában kibontakozó lehetőségek, az anyag tulajdonságait a legteljesebb mértékben kiaknázó, ugyanakkor híven meg is őrző organikus szemlélet jellemzi. Formailag az absztrakció irányába mozdul az 1975-ben készült Aréna című sorozata, amely ló és lovas küzdelmét dolgozza fel, itt az anyagelvűséget egyre inkább a mondanivalót kiteljesítő erőteljes stilizáltság, expresszív szobrászi formanyelv váltja fel. Új aspektusokat vet fel a 70-es években készült munkái kapcsán az emlékműszobrászat terén (Háború, 1970; Az utolsó szarvas emlékműve, 1970; Hősi emlékmű, 1974). Ez utóbbinál a névtelen áldozatok tetemein magasba törő, a “hős” büsztjével megkoronázott oszlop nemcsak gondolatiságában fejezi ki ~ deheroizáló szándékait, hanem materiálisan is, az idő pusztítását magán viselő öntöttvas alkalmazásával. A hetvenes, nyolcvanas évek fordulóján a korszak művészetében is gyakori sorozatműveket készít. (Idő I-XXIV.) A nyolcvanas évek elejétől az évtizeden végigvonulnak a szobrászi tőmondatokként is felfogható egy, illetve páros figurából álló kisbronzai, melyeken az emberi kapcsolatok, sorsok, élethelyzetek drámaiságát jeleníti meg. (Anya, 1981; Figura, 1982; Legény, 1984; Pár, 1985; Flórián & Félix, 1990; Fiúk, 1991; Árpád & Albert). A kilencvenes években készült különös állat-ember figurákban egyesül a művész korai periódusában felvetett tematika a nyolcvanas évek kisplasztikáinak expresszív mintázású formavilágával. A különböző emberi tulajdonságokat felvonultató groteszk és ironikus ember-állat ötvözetek nagy ívű sorozatában ~ érzékeny jellemábrázoló készsége mutatkozik meg (Ködös reggel, 1994; Szárnyas, 1995; Kutyául, 1996; Nagyfiú, 1997). Munkásságában meghatározó helyet foglal el az éremművészet. Talán a műfaj intimitásából fakadóan úgy tűnik, e művek hangvétele plasztikáihoz viszonyítva moralizálóbb, érzelmesebb. Szinte a filmkamera optikáján keresztül láttatott térkivágat, az érmek formai határain belül kialakított kompozíció ~ távolságtartó, megfigyelő szemléletére utal.

    Egyéni kiállítások: 1967: Eötvös Klub, Budapest (Kósza Sipos Lászlóval) 1970: Ferenczy Múzeum, Szentendre (kat.) 1974: Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest 1975: Művelődési Központ, Tata 1977: Uitz Terem, Dunaújváros; Damjanich János Múzeum, Szolnok 1980: Mini Galéria (Deim Pállal), Miskolc 1982: Műcsarnok, Budapest; Magyar Akadémia (Szunyoghy Andrással), Róma 1982: Palazzo Colonna, Marino (I); Kernstok Terem (kat.), Tatabánya; 1983: Magyar Intézet, Szófia (BG); Magyar Intézet, Prága 1984: Szentendrei Képtár, Szentendre (gyűjt.); Szabadtéri kiállítás, Boglárlelle; Dürer Terem (Gyulai Líviusszal) 1987: Kunstbetrieb (Dienes Gáborral), Dachau 1988: Jipian Art G., Knokke Zoute (B); Kék és Vörös Kápolna, Boglárlelle 1990: G. de Jaargetijden (Krajcsovics Évával), Meppel (NL); Csontváry Terem, Pécs 1997: Vigadó Galéria, Budapest (Balázs Mihállyal, Somogyi-Soma Lászlóval és Török Ferenccel); Art-X Galéria, Budapest (Angyal Júliával) 1998: MOL Galéria (kat.), Szolnok 1999: Budapest Galéria, Budapest.

    Válogatott csoportos kiállítások: 1971: Ötök (Asszonyi Tamás, ~, Götz János, Pataki Ferenc, Végh András), Műcsarnok, Budapest 1973: FIDEM, Helsinki 1975: FIDEM, Krakkó: III. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest 1976: Magyar Éremantológia (1946-76), Ferenczy Múzeum, Szentendre 1978: IV. India Triennale, Új-Delhi, India; Szabadtéri szoborkiállítás, Treptow Park, Berlin 1979: FIDEM, Lisszabon; A kortárs magyar művészet tendenciái, Madrid; Nemzetközi Szabadtéri Szobor Biennálé, Skironio M., Polychronopoulos, Megara (GR) 1982; Magyar Éremművészet, Puskin Múzeum, Moszkva, Ermitázs, Leningrád 1983: FIDEM, Firenze 1984: Modern magyar érmek, érmek és anti-érmek, London 1985: FIDEM, Stockholm 1986: XIV. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Padova 1993: Szentendrei Művészek, Wertheim (D) 1994: Érmek és majdnem érmek, Szentendrei Képtár, Szentendre 1995: Helyzetkép, Műcsarnok, Budapest 1997: Hat magyar művész, Galerie Signal, Dortmund (Tenk László, Sváby Lajos, Stremeny Géza, Vilhelm Károly, Jónák Tamás) 1998: Modern Art Medals. FIDEM retrospektív kiállítás, Hága.

    Köztéri művei: Anya gyermekével (bronz, 1968, Békés); Vadkan (mészkő, 1969, Tiszadob, Gyermekváros); Az utolsó szarvas emlékműve (öntöttvas, 1970, Verdinborg); Batthyány Kázmér (mészkő, 1971, Siklós); Herman Ottó-emlékkút (mészkő, 1974, Budapest, Vérmező); Jankovich Ferenc síremléke (mészkő, 1974, Budapest, Farkasréti temető); Háború (öntöttvas, 1974, Dunaújváros, Szoborpark); Felszabadulási emlékmű (mészkő, Szentendre); A látomás tehene (mészkő, készült 1970-ben, 1976, Székesfehérvár, Május 1. tér); Zene (körtefa, készült 1971-ben, 1977, Vác, Zeneiskola); Díszkút (mészkő, 1979, Mátészalka); Boldog Erzsébet, Boldog Dominici János, Boldog Hedvig (mészkő, 1980, Róma, Szent Péter-bazilika altemploma, Magyarok Nagyasszonya Kápolnája); Petőfi-dombormű (bronz, készült 1974-ben, 1981, Kiskőrös, Művelődési Ház); Szarvas (mészkő, készült 1969-ben, 1982, Budapest, Mártírok útja); Zene (mészkő, 1983, Budapest, Kálvin tér); Opauszki Anna síremléke (mészkő, 1983, Budapest, Farkasréti temető); A jerikói vak, Az emmauszi tanítványok, Krisztus és Tamás (bronz, 1984, Budapest, Batthyány tér, a Szent Anna-templom oltárának domborművei); Szobor őzbakkal (mészkő, 1984, Bischofsheim, Vásárlóközp.); Végh György síremléke (mészkő, 1984, Budapest, Farkasréti temető); Tűzszerész emlékmű (mészkő, 1985, Budapest, Tábor u.); Térelválasztó plasztika (festett fa, készült 1978-ban, 1986, Szolnok, Kórház); Szent Ferenc (mészkő, 1986, Szentendre, Ferences Gimnázium); Kálvária (bronz dombormű, 1988, Ábrahámhegy); Cs. Szabó László síremléke (mészkő, 1988, Sárospatak, temető); Krisztus (mahagóni, 1989, Kismaros); Barcsay Jenő síremléke (fekete gránit és aranyozott bronz, 1990, Budapest, Kerepesi temető); Európa elrablása (bronz, 1993, Budapest, Inter-Európa Bank); II. világháborús emlékmű (mészkő, 1995, Biatorbágy); Gyöngyössy Imre síremléke (márvány, 1996, Budapest, Farkasréti temető); Fülep Lajos emléktáblája (bronz, 1997, Baja); Hősi emlékmű (öntöttvas, 1975-1997, Szentendre); “Budapest a Duna gyöngye”, Pest-Buda egyesítésének 125. évfordulójára (mészkő, 1998, Budapest, Március 15. tér).

    Művek közgyűjteményekben: British Museum, London; Dante M., Ravenna; Érem Múzeum, Wrocław; Ferenczy Múzeum, Szentendre; Fővárosi Képtár, Budapest; Janus Pannonius Múzeum, Pécs; Magyar Nemzeti Galéria, Budapest; Münzkabinet, Drezda; Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest; Nemzeti Múzeum, Krakkó; Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest; Skironio M., Polychronopoulos, Megara; Városi Képtár-Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár.
    Irodalom:
    Kortárs Magyar Művészeti Lexikon - Enciklopédia Kiadó, Budapest, 1999
    Szegedi László: Magyar Szobrászok Adattára - Alenia Kiadó, Budapest, 2000
















archives




events figyelő


artLine Gallery - artLine Galéria
- út a kifejezéshez - way to the expression -
Világra szóló, Világnak való
- festőművész - képzőművész - művészet -
artNews, artCards, hungarian contemporary art, exhibitions...
artLine (CC) rubinstein 5711

Minden beérkezett anyagot jogtisztának tekintünk.
Amennyiben azok leközlése bármilyen szerzői jogi következményt von maga után,
az teljes egészében az információ forrását terheli.


ARTNET Képzőművészeti Portál és folyóirat artissimo gallery HangÁr Hangművészeti és Beszédoktató Műhely Kaleidoszkop a kultúra nézőpontja

művészeti hírek